مشاوران ایران

شرکت علمی پژوهشی مشاوران ایران با هدف : دانش دانشگاهی بدون واسطه، در دسترس همگان به ارائه خدمات مشاوره ای د ر حوزه ی انجام پایان نامه کارشناسی ارشد میپردازد

مشاوران ایران

شرکت علمی پژوهشی مشاوران ایران با هدف : دانش دانشگاهی بدون واسطه، در دسترس همگان به ارائه خدمات مشاوره ای د ر حوزه ی انجام پایان نامه کارشناسی ارشد میپردازد

انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد


انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد

انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد

انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و نکاتی که حین انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد باید مورد توجه قرار گیرد در این بلاگ مورد بررسی قرار میگیرد. موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد را با توجه به معیارهایی مانند نیاز جامعه، در اختیار داشتن امکانات تحقیق نظری و عملی، داشتن دانش و علاقه در زمینه مورد نظر، آینده شغلی و مواردی از این قبیل انتخاب کنید و سعی کنید موضوع پایان نامه شما در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر تغییر زیادی نداشته باشد. سابقه تحقیق را بررسی کنید. ببینید آیا قبلا کسی در زمینه مورد نظر تحقیق انجام داده‌است یا خیر؟ برای این مورد لازم است تعداد زیادی مقاله از مجلات معتبر، مقاله از کنفرانس، کتاب، گزارش تحقیق و مواردی از این قبیل را شناسایی کرده باشید و یک نسخه از آنها را به همراه یک جمع‌بندی برای خود حفظ کرده باشید.

 

انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد

یکی از استادان که در زمینه مورد نظر از تخصص کافی برخورداراند را به عنوان استاد راهنما انتخاب کرده و پروپوزال خود را با ایشان درمیان بگذارید. در این جلسه بجز فرم کامل شده پیشنهادیه لازم است تا سابقه تحقیق را بطور کامل نزد ایشان ارائه کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که از نظر ظرفیت اخذ دانشجو ایشان بتوانند شما را بعنوان دانشجوی خود قبول کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که لازم است حداقل یکی از استادان راهنما و یا مشاور، استاد تمام وقت یا نیمه وقت واحد باشند و ظرفیت خالی داشته باشند.در صورت جلب نظر استاد راهنما، در مورد استاد مشاور و همچنین مشاور صنعتی خود با ایشان مشورت کنید.مدارک مورد نیاز دانشکده را فراهم و اقدام‌های قانونی را برای شروع تحقیق انجام دهید.توجه داشته باشید که تصویب پایان نامه تازه شروع کار است. شما شش ماه فرصت دارید تا از پایان نامه خود دفاع کنید.در این وبلاگ  قصد داریم تا در مورد موضوع پروپوزال و چالش های تعیین موضوع مناسب پایان نامه یا رساله، صحبتی مختصر با هم داشته باشیم، چرا که بسیاری از درخواست های کاربران معطوف به درخواست کمک و راهنمایی در تعیین موضوع پروپزال است! 


اولین ترم تحصیلی در دوره ارشد مهمترین ترم زندگی است. شاید از این جهت که گام هایی که در این ترم برداشته می شود جزء موثرترین گام های زندگی یک محقق جوان است.
 در میان همه مسائلی که در انتهای این ترم با آن مواجه می شوید، از مهمترین آنها انتخاب استاد راهنما، انتخاب موضوع پایان نامه و مسیر تحقیقاتی است که شاید قرار است سالیان سال با آن زندگی کنید. ممکن است برای ترم اولی ها این حقیقت و تاثیر آن چندان ملموس نباشد، اما آنانی که امروز در رده های بالای تحصیلی به سر می برند منظور من را به خوبی متوجه می شوند. افراد بسیار زیادی را می بینم که در همین گام دچار سر در گمی می شوند، کندی حرکت و تاخیر در تصمیم گیری، تغییر تصمیم و... تردید های بسیار.... 

 

دوستان عزیز، 

من در جواب به بسیاری از دوستان چنین می گویم که جستجوی موضوع پروپوزال وظیفه شما نیست، اینکه شما بایستی به دنبال موضوع بگردید مساله ای کاملا اشتباه است. شما دانشجوی ترم اول ارشد تا به حال چند مقاله خوانده اید؟ چند پروژه داشته اید؟ پس جستجوی موضوع پروپوزال و پایان نامه وظیفه فردی است با تجربه و آشنا به مسائل تحقیق، و آن فرد کسی نیست جز استاد راهنمای شما. ایشان بر اساس تجربه چندین و چند ساله ای که دارد بایستی چند موضوع را به شما معرفی نماید و این شما هستید که بایستی با مطالعه چند هفته ای بر روی موضوعات پیشنهادی ایشان، یک موضوع را انتخاب کنید. در انتخاب موضوع بایستی کاملا هوشیار باشید و تمامی مقالات روز دنیا را درباره آن موضوع مطالعه کرده و نقشه راهی که قرار است در طول دوره ارشد یا دکتری طی کنید را ترسیم نمایید.  

در نهایت این شما هستید که بایستی از بین موضوعات پیشنهاد شده، با دانشی که کسب نموده اید، یک موضوع را انتخاب کنید و در این رابطه، خواندن هر چه بیشتر مقالات، مفیدتر خواهد بود. از استاد راهنمای خود بخواهید که به جای معرفی یک موضوع کلی به شما، سر تیتر یک کار تحقیقاتی را به شما معرفی کند. از ایشان در مورد نمونه ای از کارهای انجام شده در سطح دنیا و حداقل یک نمونه مقاله بخواهید. البته گفته باشم که تحقیق و تفحص در مورد اینکه موضوع پایان نامه در ایران تکراری نباشد وظیفه استاد راهنمای شما نیست. این شما هستید که بایستی با کمی مطالعه و جستجو، از این بابت اطمینان حاصل کنید. بعد از شروع به تحقیق و تفحص در مورد موضوعات پیشنهادی، اگر مقاله ای احتباج داشتید، مشاوران ایران  در این زمان دستیار تحقیق شما خواهد بود و نگران تامین مقاله های مورد نیاز در این زمان نباشید.

نکات ارزشمند در پایان نامه نویسی

نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد

 

نکات ارزشمند در پایان نامه نویسی

نگارش و دفاع از پایان نامه یکی از شرایط فراغت از تحصیل در دورههای تحصیلات تکمیلی )کارشناسی ارشد و دکتری است) . پایان نامه در واقع گزارشی مفصل از پژوهشی مستقل است، که با نظارت استادان راهنما و مشاور، از سوی دانشجو اجرا شده و درنهایت نوشته شده است. این گزارش باید دارای مشخصاتی باشد که آن را ابتدا از نظر استادان راهنما و مشاور و سپس نزد هیئت داوران قابل قبول سازد. اما از آنجا که معموال پایان نامه نخستین کار تحقیقی مفصل و جدی دانشجویان است، اغلب آنان در انجام این کار با دشواری هایی مواجه میشوند. برای حل این مشکلات، دانشجویان باید با فرایند تدوین و نگارش پایان نامه آشنا شوند، و از مهارتهای لازم در این خصوص بهره مند باشند. بر این اساس، مقالة حاضر با هدف ترسیم تصویری کلی از این فرایند، گامهای اصلی آن را در ده مقوله طبقه بندی می‌کند، و نکاتی را در هر مورد مطرح میسازد. مراحل مورد بحث در این مقاله عبارتند از: انتخاب موضوع، تدوین و نگارش پروپوزال، بررسی و مرور پیشینة پژوهش، گردآوری و تحلیل داده ها، ارائة یافته ها و تفسیر نتایج، نگارش متن اصلی، حضور در جلسة دفاع، پس از جلسة دفاع، اخالق پژوهش، و سایر موارد ) تعامل با استاد راهنما و موارد مشابه. 

ادامه مطلب ...

چطور تکنیک ها و مهارت های پایان نامه نویسی را تقویت کنیم؟

آموزش نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد

چطور تکنیک ها و مهارت های پایان نامه نویسی را تقویت کنیم؟ 

پایان نامه نویسی یک هنر است . نوشتن یک مقاله یا پایان نامه کارشناسی ارشد ، سبک و قالب خاصی دارد. اینکه ما چه می خواهیم بگوییم یک مطلب است و اینکه چطور می خواهیم بگوییم یک مطلب دیگر. نگارش پایان نامه علمی اصولی دارد که اگر می خواهیم مقاله یا پایان نامه یا تحقیق سمینارمان موفق و ارزشمند باشد، لازم است آنها را رعایت کنیم. این اصول در حقیقت مجموعه ای از تکنیک ها و مهارت های نگارشی پایان نامه است که باید مورد توجه هر محققی قرار بگیرد. از مهم ترین نکته هایی که در جریان نگارش گزارش پایان نامه مان ضرورت دارد به آن توجه شود موارد زیر است. 

ادامه مطلب ...

روش‌شناسی تحقیق چیست و چه اجزایی دارد؟

روش‌شناسی تحقیق چیست و چه اجزایی دارد؟ 

در این مقاله به روش شناسی تحقیق و تاثیر آن بر انجام پایان نامه کارشناسی ارشد میپردازیم . مساله روش شناسی تحقیق برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد، بخشی است که در هر کار پژوهشی (چه پایان نامه و رساله دانشگاهی و چه مقاله علمی پژوهشی و ISI ) مطرح است و محقق باید از همان ابتدای تحقیق برای انجام هرچه بهتر پایان نامه کارشناسی ارشد، تکلیفش را با این بخش معلوم کند. معمولا در پایان نامه ها، فصل سوم، به این موضوع اختصاص پیدا می کند. در نگارش مقالات پژوهشی هم همیشه بخشی از مقاله مربوط به معرفی روش تحقیق است. در ادامه این یادداشت، به طور ساده و مختصر، منظور از روش تحقیق و بخش های اصلی آن را توضیح می دهیم.  ادامه مطلب ...